2. Werken in Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
In 2016 merkten we nog niet direct het effect van het herstel van de economische crisis. Wel is de nieuwe uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet gestart, waardoor mensen via één toegang worden toegeleid naar regulier werk of vormen van participatie. De FlorijnAs kreeg zichtbaar gestalte. Binnen de Blauwe As en de Stadsboulevard Noord zijn diverse projecten opgeleverd. Verder is een aantal projecten in uitvoering genomen, waaronder het Stationsgebied. Het economisch beleid stond onder andere in het teken van versterking van de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven. Grootschalige projecten zoals het Factory outlet center (FOC) en Sensor City werden getypeerd door dynamiek en veel aandacht.
Wat willen we bereiken
Werkgelegenheid
In september 2014 heeft de raad de kadernota Participatiewet vastgesteld, waarmee de raad heeft bepaald hoe de uitvoering de komende jaren gaat plaatsvinden. Werkgevers hebben bij de komst van de Participatiewet toegezegd dat zij banen voor mensen met een arbeidsbeperking gaan creëren. Daarnaast is er het instrument beschut werk. In Assen richten we ons op circa 50 banen in 2016, oplopend tot circa 700 in 2026.
Economische ontwikkeling en innovatie
Het stimuleren van innovatie en het bewerkstelligen van crossovers is een economisch speerpunt. Hierbij werken wij samen in noordelijk verband; de Noordelijke Innovatieagenda (NIA) speelt in dit kader een belangrijke rol. Met betrekking tot sensortechnologie kiezen wij voor een brede aanpak, waarbij de expertise die Assen inmiddels heeft, wordt ingezet. Het bedrijfsleven neemt bij de aanpak de leiding, terwijl de overheid stimuleert en ondersteunt.
Verbetering van het ondernemingsklimaat bereiken wij vooral door het leveren van maatwerk voor bedrijven op diverse terreinen. Dit geldt zowel voor de reeds in Assen gevestigde bedrijven, als voor de bedrijven die wij nieuw proberen aan te trekken. De focus verschuift naar het opbouwen van netwerken, verbindingen leggen, makelen en schakelen.
FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
De uitvoering van de FlorijnAs zetten we voort. We richten ons daarbij op de bereikbaarheidsonderdelen. De betreffende projecten zullen binnen de financiële kaders en de afgesproken planning worden afgerond, met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. Functionaliteit en doelmatigheid zijn voor ons de uitgangspunten.
Bedrijventerreinen
We willen beter inspelen op de vraag naar bedrijventerreinen in Assen. Monitoren van de kwantitatieve en kwalitatieve vraag naar bedrijventerrein is daarbij van belang. Waar wenselijk willen we een flexibele invulling van onze bouwrijpe kavels mogelijk maken. Tevens brengen we gebieden gefaseerd in ontwikkeling in afstemming op de marktvraag. Daarbij houden we vast aan onze kwaliteitsambitie.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Werkgelegenheid
Werkplein Drentsche Aa (WPDA)
De nieuwe uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet, Werkplein Drentsche Aa, is op 1 juli 2016 gestart. Dit betekent dat er conform de kadernota Participatiewet één uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet is gekomen voor de Drentsche Aa gemeenten: Aa en Hunze, Assen, en Tynaarlo. De ISD is hierin opgegaan en ook de Werkwinkel van Alescon zal geleidelijk hierin opgaan. Onze ambities voor de bestrijding van de werkloosheid in 2016 en verder zijn opgenomen in de prestatieovereenkomst die medio 2016 is afgesloten tussen de drie gemeenten en Werkplein Drentsche Aa. Hierin zijn onder andere afspraken opgenomen over de bestrijding van werkloosheid, specifiek over de uitstroom van jongeren tot 27 jaar en de begeleiding van startende ondernemers met een bijstandsuitkering. Daarnaast zijn prestatie-afspraken gemaakt over participatie, normen voor klanttevredenheid en de begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking (dit zijn mensen met een verdiencapaciteit < 100%). Hiertoe behoort ook de realisatie van de zogenaamde afspraakbanen. Er is een begin gemaakt om de uitvoerende taken van Werkplein Drentsche Aa nog meer te verweven met de opdrachten in het sociale domein, zoals schuldhulpverlening, maatschappelijk werk en onderwijs. De raad is nauw betrokken geweest bij het opzetten van deze nieuwe verbonden partij en Werkplein Drentsche Aa heeft op verzoek van de raad cliëntparticipatie vormgegeven.
De begroting 2016 is uitgegaan van 2.120 cliënten voor de diverse begeleidingsvormen van Werkplein Drentsche Aa. Het aantal cliënten bedroeg 2146 op 31 december 2016. De effecten van de aantrekkende arbeidsmarkt zullen als na-ijlend effect waarschijnlijk pas in de loop van 2017 merkbaar zijn. Wij blijven de ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigden nauwlettend volgen.
WERKpunt!
Via WERKpunt! biedt de gemeente Assen de mogelijkheid aan cliënten van Werkplein Drentsche Aa om werkervaring op te doen. In 2016 hebben 125 mensen een detacheringscontract gekregen bij WERKpunt!, zij zijn werkzaam geweest in het groenbeheer, beheer van de infrastructuur en het schoonhouden van de openbare ruimte. Die werkervaring leidt tot een betere bemiddelbaarheid door Werkplein Drentsche Aa. In 2016 zijn 22 mensen vanuit WERKpunt! direct doorgestroomd naar een andere baan.
Bijzondere Bijstand
De gemeente heeft in 2016 de bewegingen rondom het basisinkomen in Nederland en de experimenten op grond van de Participatiewet gevolgd, maar nog geen initiatieven ontplooid. Vooralsnog volgt de gemeente de lijn van ’slimme volger’.
Binden en verbinden op participatie
Het Werkplein Drentsche Aa (WPDA) begeleidt inwoners naar school, werk of ondernemerschap. In 2016 zijn 59 jongeren een opleiding begonnen, zijn 312 inwoners aan een baan geholpen, waarvan 67 jonger dan 27 jaar. Er zijn 24 inwoners volledig uitgestroomd als ondernemer. Voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt is participatie het perspectief.
In Assen is het Werkplein Drentsche Aa (WPDA) regelmatig te vinden op de Buurt Informatie Centra en bij de buurtteams. Hier spreken en ontmoeten de medewerkers van het WPDA inwoners en organisaties. Het WPDA is ook in 2016 gestart met de Team Battle. De Team Battle draait om teams bestaande uit ondernemers, professionele zorgverleners en inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt in een bepaalde wijk. Ieder team heeft als opdracht om zoveel mogelijk punten te verzamelen door activiteiten te verrichten. Doel is om zoveel mogelijk gezamenlijke activiteiten te ontwikkelen. De netwerkgerichte benadering is gestart met de vorming van het WPDA en krijgt in 2017 steeds meer vorm. De aanpak concentreert zich op inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze inwoners wordt in gezamenlijkheid de route georganiseerd naar vrijwilligerswerk/mantelzorg dan wel dagbesteding of beschut werk. Voor de doelgroep beschut werk is een samenwerkingsovereenkomst met Alescon gesloten.
Stimuleren werkgelegenheid
Het ondernemersteam (bestaande uit medewerkers van de gemeente en Werkplein Drentsche Aa) heeft bedrijven en organisaties gestimuleerd om meer mensen met een (geringe) afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het ondernemersteam heeft hierbij zowel de medewerkers van Alescon, WERKpunt! als cliënten van de Werkplein Drentsche Aa begeleid. Bij de projecten van de FlorijnAs is Social Return On Investment (SROI) meegenomen als criterium in de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Lokale en regionale bedrijven zijn, voor zover mogelijk binnen de geldende wet- en regelgeving, bij de projecten betrokken.
Sinds eind december 2016 is Werkplein Drentsche Aa gehuisvest in het gemeentehuis. Het resultaat mag er zijn: behalve een transparante moderne uitstraling aan de buitenkant, is het pand modern ingericht in aansluiting op verschillende activiteiten van medewerkers en cliënten.
Arbeidsmarkt
In 2016 is een herstel van de arbeidsmarkt ingezet. Het aantal niet werkende werkzoekenden in Assen is in december 2016 ten opzichte van december 2015 met 483 personen gedaald en het aantal mensen in de WW (Werkloosheidswet) daalde met 120 personen. (Zie deze link >>. De uitleg Tabellen op maat links bovenin maakt u wegwijs in hoe dit werkt).
Bij een aantrekkende economie neemt de werkgelegenheid toe en daalt het aantal inwoners met een uitkering. Deze ontwikkeling is nog niet zichtbaar in een verlaging van de cliëntaantallen van Werkplein Drentsche Aa. Landelijk gezien is er een aantal oorzaken aan te wijzen. Een ervan is de wetswijziging waardoor inwoners die gedeeltelijk functioneel beperkt zijn vanaf 1 januari 2015 niet meer in aanmerking komen voor de WAJONG of een WSW-uitkering (Wet Sociale Werkvoorziening). Andere oorzaken zijn statushouders zonder werk, de verhoging van de AOW-leeftijd en de verdergaande automatisering (waaronder robotisering).
Ten slotte duurt het In het noorden langer voordat de groei op gang komt en het herstel van de crisis merkbaar is.
Aansluiting onderwijs, arbeidsmarkt en zorg
De aansluiting tussen onderwijs, zorg en arbeidsmarkt is een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. Dit is nodig om jongeren die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt een steun in de rug te bieden. De aanpak om jeugdwerkloosheid tegen te gaan betreft alle jongeren. Er zijn nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt in het Convenant Route Arbeid - Arbeidsmarktregio Groningen, voor een goede samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs. Werkplein Drentsche Aa en de scholen zetten de samenwerking voort om met methodieken als Navigator en Werkschool, Gilde-leren en Werkcarroussel zoveel mogelijk jongeren te laten uitstromen.
Alescon
Alescon heeft in 2016 de reguliere uitvoering van de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) gedaan. Omdat er geen nieuwe instroom plaatsvindt krimpt deze groep medewerkers jaarlijks met circa 5%. In 2016 ging het om circa 603 plekken, in 2015 waren dat er nog 640.
Daarnaast biedt Alescon mogelijkheden voor inwoners die onder de Participatiewet vallen, zoals werkleertrajecten en proeftuinen, werkervaringsplaatsen en werkplekken voor inwoners die zijn aangewezen op nieuw beschut werk. Inwoners die recht hebben op dergelijke plekken in het kader van de Participatiewet komen binnen via de toegang van Werkplein Drentsche Aa.
Er is een verkenning uitgevoerd naar het mogelijk detacheren van Alescon-medewerkers naar de zes gemeenten in verband met de ontvlechting van Alescon en de situatie dat zij al werkzaamheden in de openbare ruimte uitvoeren bij de gemeenten. Eind 2016 is in alle zes gemeenten besloten om een pilot van twee jaar uit te voeren met als doel de Alescon-medewerkers in het groen over te dragen aan de gemeenten. In de komende twee jaar zullen de arbeidsmatige, aanbestedingsrechtelijke en financiële consequenties in beeld worden gebracht die uiteindelijk leiden tot een definitief besluit.
De gemeentelijke bijdrage loopt op doordat de rijkssubsidie met € 500 per SW-plek is verlaagd. In de meerjarenbegroting van Alescon is vastgelegd dat onze bijdrage maximaal € 4 miljoen mag worden. Om dit te waarborgen is in 2016 een plan van aanpak vastgesteld.
Economische ontwikkeling en innovatie
Regionaal economisch Beleid
De vier grootste noordelijke gemeenten werken als ‘NG4’ constructief samen en dragen bij aan een gezamenlijke standpuntbepaling en (stedelijke) agenda voor Noord-Nederland. Deze agenda is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Ontwikkelingen rijksdiensten (Defensie)
Begin 2016 is de verhuizing van de vervoersunit van de Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV&O) naar de kazerne gerealiseerd. Hiermee is een volgende stap gezet om de kazerne stevig in Assen te verankeren.
Factory outlet center (FOC)
Begin 2016 stemde de gemeenteraad in met het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure om het realiseren van een Factory outlet center (FOC) Assen mogelijk te maken. Dit raadsbesluit vormt voor ons samen met twee moties het kader voor het vervolg.
We hebben het provinciebestuur verzocht om medewerking te verlenen aan het planologische proces: het waar nodig aanpassen van de provinciale omgevingsvisie en/of verordening.
Gaandeweg de behandeling van dat verzoek door provinciale staten (met een positieve insteek vanuit gedeputeerde staten) bleek het volgende: voor een positief besluit zou het goed zijn, als het initiatief in een breder perspectief gezet zou worden, dit in relatie met andere ontwikkelingen in het gebied.
En dat leidde er weer toe dat het college – op verzoek van de initiatiefnemer van het Factory outlet center (FOC) - het verzoek om medewerking aan gedeputeerde staten vooralsnog heeft ingetrokken. Op deze wijze heeft de initiatiefnemer de ruimte om samen met de andere initiatiefnemers in het gebied, waaronder IceWorld, tot een kansrijke totaalvisie en -plan voor de Toeristisch Recreatieve Zone te komen.
Economie/Sensor/Practoraat sensortechniek en zorg
In september 2016 hebben Incas3 en Sensor City onafhankelijk van elkaar de gemeente Assen en de provincie Drenthe op de hoogte gesteld van hun financiële problemen. Incas3 heeft een subsidie ontvangen van zowel gemeente als provincie. De financiële problemen bij Incas3 waren dusdanig omvangrijk dat de stichting eind 2016 faillissement moest aanvragen. De financiële problemen bij Sensor City werden veroorzaakt door een negatieve eindafrekening van het SNN subsidieproject en door tekorten in de exploitatie. Het SNN heeft in het najaar 2016 tweemaal een herziening afgegeven waardoor de mindering op subsidie voor een groot deel is weggewerkt. Een derde herziening is nog in de maak.
Het project Sensor Circuit is in 2016 gestopt. In 2015 hadden Provincie Drenthe en gemeente Assen besloten middelen beschikbaar te stellen voor de projectaanvraag van Stichting Sensor City en Stichting TT-circuit Assen voor aanleg van een hoogwaardige digitale glasvezel infrastructuur op en rond het TT-circuit. Het doel is dat hiermee een extra impuls aan de exploitatie van Sensor City en het TT-circuit wordt gegeven op de lange termijn. Echter, de uitvoerende partijen kwamen uiteindelijk niet tot een goede samenwerking om de uitvoering van het project te starten. Hierdoor is het project niet van de grond gekomen.
Aan de raad was in 2016 een review van het Sensor Cluster toegezegd op basis waarvan een eventuele aangepaste koers voor de toekomst gepresenteerd zou worden. Door ontwikkelingen bij Incas3 en Sensor City heeft de raad om een uitgebreide evaluatie gevraagd. De uitkomsten van deze evaluatie en de bevindingen zijn eind 2016 aan de raad gepresenteerd.
De Hanzehogeschool heeft bij de gemeente Assen en de provincie Drenthe een alternatieve invulling van de kenniscampus voor sensortechnologie voorgesteld. De Hanzehogeschool wil naar voorbeeld van de Health Hub in Roden en EnTranCe in Groningen, met bedrijven en het TT-institute een innovatiewerkplaats gaan oprichten met als thema smart of duurzame mobiliteit. In 2016 is hiervoor met bedrijven, Provincie Drenthe en gemeente Assen een eerste verkenning gedaan.
De innovatiewerkplaats zorg en technologie heeft in het najaar van 2016 een vervolg gekregen in de vorm van het Practoraat Zorg en Technologie van het Drenthe College en de Hanzehogeschool. Door onder andere de cofinanciering van de gemeente en de provincie is hiervoor een bijdrage uit het Regionaal Investeringsfonds mbo van € 675.000 verworven. Aan het Practoraat zijn naast de genoemde overheden en onderwijsinstellingen een groot aantal bedrijven en zorginstellingen verbonden. Het Practoraat gaat de samenwerking van onderwijs, zorginstellingen en bedrijven de komende jaren verder uitbouwen.
Intensiveren relatiemanagement bedrijven
Ook in 2016 hebben we ons ingespannen om zoveel mogelijk verbindingen te leggen tussen bedrijven onderling om samen te werken op inhoud en tussen bedrijven en onderwijs. Onze accountmanagers intensiveerden het ondernemerscontact en begeleidden ondernemers naar partners met relevante kennis of netwerken, waaronder de samenwerking Regio Groningen-Assen. Hierbij zijn nieuwe ondernemers verbonden aan het economisch platform en werden ondernemers in contact gebracht met de Hanzehogeschool, waarbij afspraken zijn gemaakt om samen te werken. Op het gebied van Onderwijs en Ondernemen zijn we actief geweest in de organisatie van en participatie in een Leerlingendag (200 middelbare scholieren hebben kennisgemaakt met bedrijven en instellingen ter voorbereiding van hun vakkenpakket-keuze op school).
Verder brachten we ondernemers bij elkaar en in verbinding met innovatie door ondersteuning van evenementen. In 2016 werden talrijke evenementen voor en door ondernemers mogelijk gemaakt.
FlorijnAs en bedrijventerreinen
Stationsgebied
In het eerste kwartaal van 2016 is het tijdelijke station opgeleverd en geopend. In april 2016 zijn de laatste installaties overgezet vanuit het oude station naar het tijdelijke station en is de sloop van het oude station afgerond. Het ontwerp voor het nieuwe station is vastgesteld en de aanbestedingsstukken zijn gereed gemaakt. ProRail heeft de aanbesteding gestart in de tweede helft van 2016.
De Vredeveldse tunnel is afgesloten per 1 maart 2016 in verband met de aanpassing van de westzijde voor de bouw van de autotunnel. De herinrichting van de Stationsstraat is binnen de planning afgerond op 31 maart 2016. Meteen daarna is op 1 april 2016 de Overcingellaan aan de noordzijde van het station afgesloten en is gestart met de bouw van de autotunnel.
Met groot materieel is gewerkt aan de bouw van diepwanden, die een droge bouwkuip voor de fietsenkelder onder het station en de autotunnel creëren. Tijdens de Dag van de Bouw op 4 juni 2016 is de bouwplaats door 400 belangstellenden bezocht.
De diepwanden voor het noordelijk deel van de autotunnel zijn in het najaar opgeleverd. In het vierde kwartaal is het beton voor het dek van de autotunnel gestort. Vervolgens is gestart met het ontgraven van de tunnel waarna de tunnelvloer gemaakt kan worden.
De ruwbouw van de fietsenkelder is aanbesteed en wordt uitgevoerd door de aannemer die ook de autotunnel bouwt. Eind september 2016 is de droge bouwkuip ten behoeve van de onderbouw van het station (fietsenkelder) opgeleverd. Conform planning is vervolgens gestart met de ruwbouw van de kelder. Eind december was het grootste deel van de vloer van de nieuwe fietsenkelder gereed.
Het Stationsgebied wordt een belangrijke entree voor de stad. Op het plein komt een kunstobject waarvoor een aanbestedingsprocedure in gang is gezet. De ontwerpen zijn in november 2016 gepresenteerd.
Sporen in Assen
De voorbereidende werkzaamheden voor Sporen in Assen zijn steeds meer zichtbaar. In week 38 zijn tijdens een buitendienststelling overtollige sporen verwijderd, kabelwerkzaamheden uitgevoerd en afschermingen geplaatst.
De aannemer is begonnen met de voorbouw van de perrontunnel en voert dit uit op een werkterrein aan de oostkant van het station.
BlauweAs
De brugdelen van de Weiersbrug zijn in de laatste week van april 2016 op spectaculaire wijze vervoerd en vervolgens met twee kranen op hun plek gehesen. Eind november 2016 heeft de aannemer succesvol een deel van het technische systeem van de Weiersbrug getest.
Eind mei 2016 is gestart met de eerste werkzaamheden voor de aanleg van de Groningerbrug. De funderingen van de brug zijn bijna klaar.
Eveneens in mei is gestart met de uitvoering van het werk Sluis 2 (Havenkwartier), inclusief de openbare ruimte. Het noordelijk deel (Van Hobokenstraat en omgeving) is gereed, de eerste delen zijn bestraat en er is gebaggerd als voorbereiding op de aanleg van de sluis.
Bij de aanleg van Sluis 2 was er een tegenvaller met betrekking tot de milieukundige kwaliteit van de ondergrond. Het slib direct achter de damwand was sterk verontreinigd. Dit heeft er niet toe geleid dat het gestelde budget is overschreden.
Ook werden in dit werk de riolering en openbare ruimte aangepakt. Bij het vervangen van het riool is de kwaliteit van het nieuwe materiaal onvoldoende gebleken. De aannemer zoekt in overleg met de gemeente naar een oplossing. De contouren van de sluis zijn inmiddels goed zichtbaar. In de periode oktober en november 2016 kon in de aan te leggen sluis(kolk) op de bodem van het Havenkanaal worden gelopen. De werkzaamheden vorderen goed.
Stadsboulevard
De reconstructie van het wegvak langs het Veemarktterrein is in 2016 afgerond.
Ook de aanbesteding van de reconstructie van de kruising Philipsweg en van het Rolderdek is afgerond. De werkzaamheden zijn in april 2016 gestart, tegelijk met de aanleg van de Overcingeltunnel Noord. Op 18 oktober 2016 zijn zeventien liggers voor de drie nieuwe dekken van de Roldertunnel op hun plek gehesen. Met het aanbrengen van de liggers is de doorrijdhoogte van de Roldertunnel verlaagd van 3,90 m naar 3,60 m. Voor de transportsector en hulpverlening levert dit geen problemen op. De aanleg van de kruising Dr. A.F. Philipsweg – Abel Tasmanplein is grotendeels klaar en in gebruik.
De eerste voorbereidende werkzaamheden aan Stadsboulevard Zuid zijn gestart. Er zijn ruim 120 bomen gekapt. Te zijner tijd wordt hetzelfde aantal bomen herplant binnen het project Stadsboulevard. De nutswerkzaamheden zijn vanaf april 2016 gestart. Het bestek voor de Overcingellaan en Europaweg Zuid was eind 2016 bijna klaar.
De bewoners en stakeholders in de omgeving Beilerstraat en Port Natalweg zijn in 2016 per brief geïnformeerd over de komst van een omleidingsroute vanaf april 2017. Er is intensief overleg met bedrijven en instellingen langs de Europaweg Zuid om de verwachte overlast tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zo gering mogelijk te laten zijn. De bereikbaarheid moet tijdens de werkzaamheden gegarandeerd blijven. In verband hiermee is met het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) afgesproken dat de spoedritten van ambulances gedurende de aanleg van Stadsboulevard Zuid plaatsvinden vanaf de Beilerstraat.
Tunnel de Maten
Het kantoorpand aan de Mandemaat 2-4 is overgedragen aan de gemeente. Voor de bouw van tunnel De Maten is alleen het lage deel (Mandemaat 2) nodig. Bekeken wordt of het hoge deel (Mandemaat 4) kan worden aangeheeld en verkocht.
Samenwerking met onderwijs
In 2016 brachten diverse groepen leerlingen een bezoek aan een of meerdere projecten in de FlorijnAs. Met het Technasium is een meerjarige afspraak gemaakt. Dat betekent dat alle eerste klassen een opdracht maken die een relatie heeft met een van de projecten in de FlorijnAs. Daarbij wordt de opdracht ‘officieel’ aan de leerlingen uitgereikt door een projectleider FlorijnAs, ter plekke op het werk. Dit najaar was dat Sluis II. De eindwerkstukken worden in drie sessies aan een van onze wethouders gepresenteerd. Voor de vervolgklassen is een aantal keuzemodules in ontwikkeling. Leerlingen uit de examenklas doen zelfstandig of in groepen een opdracht in de FlorijnAs.
Naast deze duurzame samenwerking met het Technasium blijven leerlingen van andere opleidingen van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs vanzelfsprekend van harte welkom op de projecten.
Mobiliteitsmanagement
Assen Slim Bereikbaar heeft inmiddels 26 partners. Daarmee brengen we slim reizen en slim werken bij zo’n 9.000 werknemers in Assen (circa 30% van de werkgelegenheid in Assen) onder de aandacht. Bij de helft van de partners is al een reisonderzoek onder medewerkers uitgezet, de rest volgt in oktober. Ook wordt op basis van postcodes per organisatie geregistreerd welke woon/werkafstanden medewerkers afleggen. Met deze onderzoeken als basis bespreken we met de aangesloten organisaties kansen en mogelijkheden op het gebied van slimme mobiliteit.
We zijn samen met Ondernemend Assen een traject gestart. Het doel is om ons aanbod op het bedrijventerrein Messchenveld flexibeler te laten aansluiten bij de actuele marktvraag. Verder lezen >>
Revitalisering Stadsbedrijvenpark
Het laatste civieltechnisch project in het kader van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en uitstraling (parallelwegen Industrieweg) is afgerond.
Het budget was per 1 januari 2016 niet uitgeput. De definitieve vaststelling van de PHP-subsidie (Provinciaal Herstructurerings Programma) op basis van de eindafrekening en de accountantsverklaring moet nog plaatsvinden. Voor de bijdrage in de REP-middelen is een definitieve beschikking afgegeven.