4. Aantrekkelijk Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
De procesmanager voor de binnenstad van Assen is gestart en heeft in overleg met alle betrokkenen een visie voor de binnenstad. opgesteld
De stichtingen Theater en Bioscoop De Nieuwe Kolk en Bibliotheek Assen hebben in 2016 de voorbereidingen getroffen voor een inhoudelijke samenwerking en bestuurlijke fusie. Wij hebben in 2016 samen met de culturele partners gewerkt aan een cultuuragenda.
In 2016 zijn we gestart met de ontwikkeling van een evenementenportaal. Ons vertrekpunt is dat evenementen niet op zichzelf staan. Ze zijn ingebed en ondersteunen cultuurbeleid, sportbeleid, toerisme en recreatie. In 2016 hebben we de in 2015 ingevoerde maatregelen om het parkeerbedrijf gezond te houden geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is de maximale parkeerduur op straat in de binnenstad geüniformeerd. Voor een deel van het Veemarktterrein is - als pilot - een blauwe zone ingevoerd.
Het fundament voor de aanpak voor personen met verward gedag is gelegd en vastgesteld. In de aanpak van de overlastgroepen hebben we diverse maateregelen genomen, zoals samenscholingsverboden. Bij de aanpak van criminaliteit hebben we de focus gelegd op de verkoop van gestolen goederen door een digitaal opkoopregister in te voeren. Voor de veiligheid van onze politieagenten hebben we bodycamera’s aangeschaft.
Wat willen we bereiken
Aantrekkelijke binnenstad
De kwaliteit van onze binnenstad is goed en dat moet zo blijven. Het voorzieningenpakket met museum, De Nieuwe Kolk, parkeerfaciliteiten en goede bereikbaarheid is een goede basis voor verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke binnenstad. Samen met eigenaren, ondernemers, (culturele) instellingen en andere organisaties zetten we ons in voor behoud van kwaliteit. We werken samen met partners aan een nog aantrekkelijkere binnenstad.
We hebben aandacht voor leegstand. We faciliteren een kwalitatief goede en creatieve invulling van lege plekken. Alleen een attractieve en verzorgde binnenstad met voldoende aanbod in funshoppen, cultuur en uitstraling kan de concurrentie aan met de omliggende gemeenten.
Cultureel Hart
Belangrijk voor de aantrekkelijke binnenstad is het Cultureel Hart. Door een intensieve samenwerking in hun programmering zorgen culturele instellingen en organisaties in Assen voor een verrassend aanbod voor inwoners en gasten. Met deze programmering willen we (cultureel) Assen nog beter op de kaart zetten en de belevingskwaliteit voor bezoekers en inwoners verhogen. Daarnaast willen we hiermee meer bezoekers trekken en hun verblijf in de stad verlengen.
De instellingen in De Nieuwe Kolk krijgen tijd en ruimte om hun inhoudelijke samenwerking te laten groeien. Wij sturen op een solide financiële basis en een gezond maatschappelijk rendement. Halverwege deze bestuursperiode volgt hiervoor een ijkmoment.
Evenementen
Assen is een ‘sterk merk’. De ambitie is om op termijn toe te groeien naar een professionele citymarketingorganisatie in samenwerking met het bedrijfsleven en andere stakeholders. Hiervoor pakken wij samen met de stakeholders de kansen op waarbij wij vooral een faciliterende taak hebben. We vragen hiervoor een bijdrage van de stakeholders.
Evenementen maken de binnenstad extra aantrekkelijk. Wij blijven inzetten op een sterk evenementenbeleid. De MKB Binnenstadvereniging krijgt een belangrijke rol bij de planning en aansturing daarvan. Het evenementenbudget kan ook ingezet worden voor het ondersteunen van bijvoorbeeld exposities die een groot publiek trekken.
Parkeren
Onze parkeervoorzieningen zijn op orde, zodat bezoekers van de binnenstad goed gefaciliteerd worden.
Het afgelopen jaar zijn maatregelen ingezet die moeten leiden tot een financieel gezond parkeerbedrijf.
We willen een betere bezetting van onze parkeergarages en minder auto’s op straat.
Aantrekkelijkheid van de binnenstad blijft in dit kader een belangrijk speerpunt, het parkeerbeleid ontwikkelt zich verder binnen die context.
Veiligheid
Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Veiligheid is kerntaak van de lokale overheid. Het algemene beeld is dat criminaliteit in de stad daalt, maar dat overlast stijgt, in het bijzonder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn hierbij voor hen een samenwerkingspartner.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Aantrekkelijke binnenstad
Op 1 juli 2016 is de externe procesmanager voor de binnenstad van Assen gestart. Hij heeft van ons en MKB Assen een gezamenlijke opdracht gekregen. In overleg met alle betrokkenen, waaronder onze ondernemers en vastgoedeigenaren, maakt hij een visie voor de binnenstad. Daarin neemt hij ook een uitvoeringsorganisatie en investeringsopgave van de binnenstad mee.
Wij hebben met een externe stuurgroep bestaande uit vertegenwoordigers vanuit retail, vastgoed, horeca en culturele instellingen, gewerkt aan een breed gedragen visie die moet leiden tot een nog prettiger leefbare en levendigere binnenstad. De inspanningen in 2016 maken dat de gezamenlijk opgestelde visie kan worden opgeleverd in 2017.
In 2016 is de heringerichte Brink opgeleverd en is de kentekenherkenning op de Brink en in de Brinkstraat ingevoerd.
Cultureel Hart
De stichtingen Theater en Bioscoop De Nieuwe Kolk en Bibliotheek Assen hebben in 2016 de voorbereidingen getroffen voor een inhoudelijke samenwerking en bestuurlijke fusie. Het Drents Museum is op 1 juli 2016 in de tentoonstellingsruimte van De Nieuwe Kolk (voorheen CBK) gestart met KINK, Kunst in De Nieuwe Kolk, waarbij de focus op de hedendaagse kunst ligt.
Voor Podium Zuidhaege was 2016 het eerste volledige jaar als beheerorganisatie van het culturele gebouw aan de Zuidhaege 2. Podium Zuidhaege heeft deze activiteiten overgenomen van het ICO, zodat het ICO zich volledig kan richten op zijn kerntaken als advies- en projectorganisatie op het gebied van cultuureducatie (scholen) en kunstbeoefening in de vrije tijd. Door groei van het aantal verhuringen wordt er meer personele inzet geëist. Hierdoor is er druk op de financiën van Podium Zuidhaege komen te staan.
Ten slotte hebben wij in 2016 samen met de culturele partners gewerkt aan een cultuuragenda. Met de cultuuragenda wordt het experiment aangegaan om op een andere manier en in elk geval veel meer samen met de culturele partners sturing te geven aan gewenste ontwikkelingen. De activiteiten die in de cultuuragenda komen te staan zijn geen opdrachten van ons aan het veld, maar kansrijke initiatieven die het waard zijn om gezamenlijk uit te werken en zo mogelijk uit te voeren.
Evenementen
Ons vertrekpunt is dat evenementen niet op zichzelf staan. Ze zijn ingebed en ondersteunen cultuurbeleid, sportbeleid, toerisme en recreatie. Daarom hangt de nieuwe visie van evenementen nauw samen met de binnenstad visie en de nieuwe cultuuragenda. Deze verschillende ontwikkelingen vinden daarom in samenhang plaats.
Vooruitlopend op nieuwe ontwikkelingen hebben we besloten om een aantal knelpunten in de uitvoering op te heffen. Dat hebben wij gedaan door de inrichting van een evenementenportaal. Daarin zorgen we voor afstemming en coördinatie van evenementen. We ondersteunen initiatiefnemers bij de verschillende aspecten van het organiseren van een evenement, zoals vergunningverlening, fondsenwerving, pr en marketing.
Parkeren
In 2016 hebben we de in 2015 ingevoerde maatregelen om het parkeerbedrijf gezond te houden geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is de maximale parkeerduur op straat in de binnenstad geüniformeerd. De overige maatregelen handhaven we.
Het aantal parkeerders in de binnenstad is licht afgenomen. Met name het parkeren op straat is teruggelopen. De bezoekers van de binnenstad hebben gemiddeld wel langer geparkeerd. De afname van het aantal parkeerders heeft geen gevolgen voor het financiële resultaat gehad.
Voor een deel van het Veemarktterrein hebben we een blauwe zone ingevoerd. Dat is een pilot. Daar kan nu één uur gratis geparkeerd worden, met een parkeerschijf. De Jumbo vergoedt de misgelopen opbrengsten.
Veiligheid
Verwarde personen
In 2016 was het van belang dat we het fundament voor de aanpak voor verwarde personen zouden leggen. Dat is gelukt. We hebben een plan van aanpak gemaakt en vastgesteld voor Drenthe en voor de zomer is dat ook aan de gemeenteraad aangeboden. In 2016 zijn we begonnen met het onderdeel triage. Dat betekent dat bij het aantreffen van een persoon die verward gedrag vertoont, inwoners en professionals snel ondersteuning kunnen vragen van het triagepunt. Dat kan snel duidelijkheid verschaffen of iemand al begeleiding krijgt en deze erbij roepen, dan wel passende begeleiding zoeken.
Aanpak criminaliteit en overlast
De overlast gevende/criminele jeugdgroep in Assen was voor een deel betrokken bij de overlast in de Rolderstraat en de Stadhouderslaan. Wij hebben daarop diverse maatregelen getroffen, zoals extra inzet van toezicht en politie en het aanwijzen van samenscholingsgebieden. Toen Assen het afgelopen jaar een toename kreeg van overlast gevende bedelaars, is naast extra toezicht, ook samengewerkt met zorginstellingen. Die hebben hun begeleiding aangepast, waardoor zowel repressief als curatief gewerkt werd.
Wij hebben in 2016 op Noord-Nederlandse schaal een nieuw hennepconvenant tot stand gebracht. Er bestond namelijk al langere tijd de wens om voor de aanpak van hennepteelt basisafspraken met betrekking tot informatie-uitwisseling te maken voor de hele (politie) regio. Daardoor zijn we in 2016 ook begonnen met het actualiseren van het drugsbeleid van Assen.
We hebben een digitaal opkoopregister (DOR) voor handelaren in tweedehands goederen ingevoerd. Hiertoe is de APV (algemene plaatselijke verordening) aangepast. Alle aangesloten ondernemers kunnen direct controleren of de bij hun aangeboden producten gestolen goederen zijn. Daarmee wordt het een stuk lastiger om gestolen goederen, zoals telefoons, laptops en sierraden te verhandelen.
Veiligheid en innovatie
Op verzoek van de raad is het thema veiligheid & innovatie opgenomen in de kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2016-2020. Op basis hiervan gaan wij op zoek naar nieuwe manieren om de veiligheid te verbeteren of om onveiligheid aan te pakken. Inmiddels hebben we een project vuurwerkdetectie gedaan en zijn na een bezoek aan Nottinghamshire Police, bodycams aangeschaft voor de politie. Doel is minder geweld tegen politieambtenaren. De camera’s zijn op oudejaarsdag voor het eerst gebruikt. Om nog een impuls te geven aan het veilig uitgaan, hebben wij de Brinkstraat toegevoegd aan de pilot voor het elektronisch afsluiten van de Brink. Dat komt de overzichtelijkheid en de verkeersveiligheid ten goede.