5. Samen werken aan Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
Het thema overheidsparticipatie heeft op verschillende manieren vorm gekregen. Zo organiseerde de raad discussieavonden over duurzaamheid, economisch beleid en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en jeugdhulp. De training ‘Werken met Netwerken’ biedt voor gemeente en maatschappelijke partners een gezamenlijke basis om op basis van gelijkwaardigheid samen te werken. Ook de pilot ’Ruimte geven in maatschappelijk vastgoed’ speelt in op de veranderende verhoudingen tussen gemeente en maatschappelijke partners.
De gemeentelijke samenwerking met Aa en Hunze en Tynaarlo is op weg. De praktijk laat zien dat de samenvoeging van de personeelsadministratie eenvoudiger is dan van Belastingen. Het inrichten van processen en systemen is hier nog in gang. De NG4 heeft zich in 2016 gepositioneerd als serieuze partner in samenwerkingsverbanden.Met het Rijk zijn afspraken gemaakt over het vestigen van rijksdiensten. Een vervoersunit van de Dienst Justitiële Inrichtingendienst is nu gevestigd in de kazerne. Ook zijn afspraken gemaakt over de leegstand in de gebouwen van de rechtbank.
Economische samenwerking kreeg verder vorm in de regio Groningen Assen. Het Economisch Platform organiseerde hiervoor twee grote bijeenkomsten. Verder werd gewerkt aan de bereikbaarheid van de regio via een aantal grote projecten. Binnen het SNN is een discussie over de toekomst gestart. De nadruk ligt op het toenemend belang van netwerken.
Op het gebied van dienstverlening werken we met servicewaarden om de kwaliteit beter te kunnen bewaken. Voor inwoners die moeite hebben mee te komen in de samenleving hebben we de telefonische bereikbaarheid verbeterd. Hierdoor krijgen ze sneller de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben.
Wat willen we bereiken
Bestuur
Bestuur
De actuele ontwikkelingen vragen om een nieuwe stijl van besturen. Als college dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te besturen en taken uit te voeren. Centraal hierbij staat het uitgangspunt dat we niet zorgen voor, maar zorgen dat. We betrekken inwoners, ondernemers, organisaties en adviesraden actief bij nieuwe ontwikkelingen én bij de uitvoering van bestaand beleid. Hiermee geven we concreet invulling aan de actieve, bereidwillige samenleving.
De raad heeft aangegeven regelmatig de inwoners van Assen te betrekken bij de besluiten die de raad moet nemen.
Organisatie
De ambtelijke organisatie moet in staat zijn onze stijl van besturen te faciliteren en te ondersteunen. De organisatie zal steeds meer onderdeel worden van een netwerk of keten van partners om de gemeentelijke taken uit te voeren. Vanuit het uitgangspunt ‘inhoud bepaalt vorm’ kunnen wijzigingen in de bestaande organisatiestructuur aan de orde zijn.
Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
De bedrijfsvoeringsamenwerking met Aa en Hunze en Tynaarlo groeit wat ons betreft verder uit tot een vorm van shared service.
De samenwerking op het terrein van de drie decentralisaties is nu nog versnipperd. Vooralsnog aanvaarden we dit als een gegeven. We gaan onderzoeken hoe we deze samenwerking beter kunnen stroomlijnen en hoe Assen zich het beste in deze samenwerking kan positioneren.
Ontwikkeling rijksdiensten
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
De samenwerking binnen het verband van de Regiovisie Groningen-Assen wordt voortgezet. We onderschrijven de nieuwe koers naar een netwerkorganisatie en een klein programmabureau. Daarbij zetten wij het Economisch Platform met ondernemers en kennisinstellingen voort. Wij stellen samen met de stad Groningen de economische agenda op voor de regio en zoeken aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA).VerkeerIn de Regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet. In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan ITS (intelligente transportsystemen).
In het Beter Benutten 2 heeft Assen het project Minder Hinder Assen/Assen Slim Bereikbaar lopen.
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan; de grote stedelijke kernen zijn de economische trekkers van Noord-Nederland en moeten op grond daarvan ook in de toekomst een aparte positie binnen het SNN houden. Dit betekent ook dat de NG4 in de toekomst een grotere rol wil gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Als belangrijk onderdeel hiervan willen wij vanuit de NG4 de Noordelijke Innovatieagenda verder concretiseren.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder. Deze samenwerking heeft tot doel om voor het bedrijfsleven en kennisinstellingen projecten te ontwikkelen die tot nieuwe bedrijvigheid gaan leiden.
Internationale samenwerking
Wij werken samen met Poznan binnen de kaders van de Samenwerkingsovereenkomst Assen - Poznan 2015 - 2019. Die heeft als doel om concrete activiteiten te ondersteunen, zodat wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de steden en de verbetering van levenskwaliteit.
Groningen Airport Eelde (GAE)
We bouwen onze positie af als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde. We investeren niet extra in de luchthaven, maar bieden wel ondersteuning via de regio Groningen – Assen.
Dienstverlening
Dienstverlening
We blijven inzetten op de verdere verbetering van digitale dienstverlening. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of vereenvoudigen we ze. Door de drie decentralisaties moeten we ook nieuwe regels maken. Uitgangspunt is dat ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ in deze regels doorklinkt.
Informatiebeheer/Basisregistraties
We maken een laatste kwaliteitsslag waardoor onze basis op orde is en geven uitvoering aan het Nationaal Uitvoeringen Programma om de elektronische overheid mogelijk te maken (dit betreft de volgende geografische informatievoorziening en basisregistraties: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Wet waardering Onroerende Zaken (WOZ), Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Bestuur
De raad heeft in 2016 een aantal discussieavonden georganiseerd met belanghebbenden en belangstellende inwoners en organisaties uit Assen over onder andere duurzaamheid, economisch beleid en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en jeugdzorg. Ook de start van het raadsseizoen stond in het teken van ‘Overheidsparticipatie en de veranderende rol van de raad’. Er is een werkgroep bestuurlijke vernieuwing gestart waarin raad en ambtelijke organisatie actief zijn. Hierin wordt gewerkt aan het vernieuwen van de rol van de raad en worden thema’s gekozen om mee te kunnen experimenteren, zoals de Omgevingswet.
Het onderdeel Organisatie is uitgewerkt in het programma Bedrijfsvoering. Verder lezen >>
Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
De bedrijfsvoeringsamenwerking met Aa en Hunze en Tynaarlo groeit wat ons betreft verder uit tot een vorm van shared service.
De samenwerking op het terrein van de drie decentralisaties is nu nog versnipperd. Vooralsnog aanvaarden we dit als een gegeven. We gaan onderzoeken hoe we deze samenwerking beter kunnen stroomlijnen en hoe Assen zich het beste in deze samenwerking kan positioneren.De evaluatie van de twee samenvoegingen Personeels- en Salarisadministratie met PSA, in Tynaarlo, en Belastingen met Aa en Hunze toonde aan dat de samenwerking PSA op de goede weg is. De eerste financiële voordelen zijn behaald, vooral in de ICT-kosten. Dat geldt ook voor de ICT-kosten van Belastingen. Over de kwaliteit van de Belastingsamenwerking zijn nog geen eenduidige conclusies te trekken. Het inrichten van de nieuwe processen en systemen is nog in volle gang. Vooralsnog blijft Belastingen een kwetsbare samenwerking. De netwerk-samenwerking inkoop groeit volgens plan door naar een samenvoeging in Assen. Een nieuw project dit jaar was de samenwerking tussen de projectleiders Omgevingswet. Doel is voorkomen dat we drie keer hetzelfde wiel uitvinden.
Ontwikkeling rijksdiensten
Begin 2016 is de verhuizing van de vervoersunit van de Dienst Vervoer & Ondersteuning van de Dienst Justitiële Inrichtingendienst naar de kazerne gerealiseerd.
Er zijn op rijksniveau afspraken gemaakt over de voorwaarden voor huisvesting van andere gebruikers in de gebouwen van de (voormalige) rechtbanken, teneinde de leegstand hier op te lossen. In 2015 heeft dit geresulteerd in het voorgenomen besluit van het Rijksvastgoedbedrijf om zijn noordelijke vestiging hier te huisvesten. Hiermee zijn circa 170 arbeidsplaatsen gemoeid.
In verband met de modernisering van het rijkskantoorpand Mandemaat 3, ten behoeve van het ministerie van Economische Zaken, is overeenstemming bereikt met de NAM over huisvesting van de medewerkers van Economische Zaken gedurende de verbouw.
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
De samenwerking binnen het verband van de Regiovisie Groningen-Assen wordt voortgezet. We onderschrijven de nieuwe koers naar een netwerkorganisatie en een klein programmabureau. Daarbij zetten wij het Economisch Platform met ondernemers en kennisinstellingen voort. Wij stellen samen met de stad Groningen de economische agenda op voor de regio en zoeken aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA).VerkeerIn de Regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet. In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan ITS (intelligente transportsystemen).
In het Beter Benutten 2 heeft Assen het project Minder Hinder Assen/Assen Slim Bereikbaar lopen.Het Basispakket Bereikbaarheid is in uitvoering. De start van de uitvoering dan wel de voorbereiding van aantal majeure projecten is in volle gang. Het betreft de Zuidelijke Ringweg Groningen, het Stationsgebied Assen, de Spoorzone Groningen, en de HOV-as. Daarnaast wordt met het programma Vervolg Beter Benutten ingezet op realiseren van structurele gedragsverandering van reizigers, met als doel tien procent reistijdverbetering van deur tot deur. Minder Hinder Assen maakt hier onderdeel van uit. De Aanpak voor de fiets in Regio Groningen - Assen is vastgesteld.
Er zijn in 2016 twee bijeenkomsten van het Economisch Platform georganiseerd, met als thema's Vestigingsklimaat van de regio, werken aan ons businessmodel en Waardevermeerdering in de regio. Bij de agendering en concretisering van de resultaten en acties hebben de ondernemers het voortouw. Doelstelling van het platform is het vergroten van het economisch verdienvermogen en het bevorderen van de werkgelegenheid in de regio.
Sinds 2015 is de regeling Regionale Innovatieve Projecten geïntroduceerd. Belangrijk onderdeel van de beoordeling van de aanvragen is een korte en krachtige pitch van de indiener aan de adviescommissie. Deze commissie bestaat uit vijf leden uit verschillende sectoren: onderwijs, ondernemerschap, overheid en ruimtelijke kwaliteit. In 2016 zijn twee pitchronden gehouden, aan 13 projecten is totaal € 1,25 miljoen beschikbaar gesteld.
Begin 2016 is de bedrijventerreinenmonitor gepresenteerd die een beeld geeft van de vraag naar en uitgifte van bedrijfskavels in de regio.
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.De resultaten van het werk van de EU-projectverwerver lopen vóór op de planning. De NG4 heeft zich in 2016 gepositioneerd als serieuze partner in samenwerkingsverbanden. De inzet bestond vooral uit het opzetten van strategische netwerken in Europa. Daarnaast is actief deelgenomen aan enkele subsidieaanvragen. Deze aanvragen zijn nog in behandeling.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan; de grote stedelijke kernen zijn de economische trekkers van Noord-Nederland en moeten op grond daarvan ook in de toekomst een aparte positie binnen het SNN houden. Dit betekent ook dat de NG4 in de toekomst een grotere rol wil gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Als belangrijk onderdeel hiervan willen wij vanuit de NG4 de Noordelijke Innovatieagenda verder concretiseren.In de loop van 2016 is binnen het SNN een discussie over de toekomst gestart onder de noemer SNN 3.0. De veranderende rol van de overheid in de samenwerking met het bedrijfsleven, de kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties vragen ook om een hierop toegerust SNN. Hierbij staat het toenemend belang van netwerken centraal. De grote stedelijke kernen (NG4) trekken gezamenlijk op in deze toekomstdiscussie: zo zijn ze in de toekomst optimaal gepositioneerd om hun rol inhoud te geven.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder. Deze samenwerking heeft tot doel om voor het bedrijfsleven en kennisinstellingen projecten te ontwikkelen die tot nieuwe bedrijvigheid gaan leiden.Wij zijn bestuurlijk actief aangesloten bij de Eems Dollard Regio. Via het INTERREG-project Smart Regions North zijn contacten gelegd met Bremen en Oldenburg.
Internationale samenwerking
Hoewel we met Poznan en Oldenburg geen Europees Project hebben kunnen opzetten in 2016, hebben wij onze beide partners wel met elkaar in contact gebracht. De burgemeester van Oldenburg heeft Assen bezocht om ideeën uit te wisselen over mobiliteit, veiligheid, evenementen en gezondheidszorg.
In 2016 was het 60 jaar geleden dat in Poznan Poolse arbeiders in opstand kwamen tegen het communistische regime. De aanwezigheid van een vertegenwoordiging van ons gemeentebestuur bij deze herdenking werd bijzonder op prijs gesteld. Er zijn twee inhoudelijke bezoeken geweest in Poznan en Assen. In Poznan is gesproken over healthy aging en huisvestigingsbeleid. In Assen is gesproken over veiligheid en evenementen. Dit is in 2016 verder uitgewerkt tot nieuwe uitwisselingsprogramma’s.
In 2016 hebben wij in januari een werkbezoek ge-bracht aan Nottingham. Bij de politie hebben wij uitleg gekregen over de positieve effecten van het gebruik van bodycamera’s door politieagenten. Wij hebben de student van Nottingham Trent University gevraagd om hier verder onderzoek naar te doen. In 2016 hebben wij samen met de politie een project opgesteld, waar-bij wij de politie van Assen uitgerust hebben met tien bodycamera’s.
Groningen Airport Eelde (GAE)
We bouwen onze positie af als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde. We investeren niet extra in de luchthaven, maar bieden wel ondersteuning via de regio Groningen – Assen.In 2016 is de strategische verkenning naar de toekomst van GAE afgerond en hebben alle aandeelhouders een besluit genomen over het toekomstperspectief van de luchthaven. De gemeente Assen heeft als aandeelhouder, onder de voorwaarde van bijdragen van derden, besloten dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven om deze te ontwikkelen als toegangspoort van het Noorden. Tevens is besloten dat het streven om de positie als aandeelhouder af te bouwen concreet moet worden omgezet in een voorstel om de aandelen over te dragen.
Dienstverlening
Dienstverlening
We blijven inzetten op de verdere verbetering van digitale dienstverlening. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of vereenvoudigen we ze. Door de drie decentralisaties moeten we ook nieuwe regels maken. Uitgangspunt is dat ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ in deze regels doorklinkt. Wij zijn druk bezig om onze digitale dienstverlening steeds verder te ontwikkelen. In 2016 zijn hiervoor belangrijke stappen gezet: de zelfbediening is gegroeid en de basis is gelegd om uit te breiden.
De primaire telefonische dienstverlening voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdzorg is geïntegreerd in het KCC van de gemeente Assen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het uitgangspunt in maximaal twee stappen op de juiste plaats. Het preventiegedeelte voor de Jeugdzorg is grotendeels geïntegreerd in de buurtteams.
De eerste stappen zijn gezet om de buurteams een regisserende rol te geven bij casussen met multi problematiek.
Er zijn voorbereidingen getroffen om een gedeelte van de meldingen Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2017 in samenwerking met de buurtteams uit te voeren.
Voor alle dienstverlening aan de balies is het sinds 15 september 2016 alleen nog mogelijk te betalen per pin. Uitzondering daarop geldt voor klanten die om wat voor reden dan ook geen pinpas hebben. Zij kunnen op dinsdagmiddag nog cash betalen.
De servicewaarden voor de gemeentelijke dienstverlening zijn geïmplementeerd in onze organisatie en we zijn gestart met een meting. Onze telefonische dienstverlening wordt gemiddeld met ruim een acht gewaardeerd. De website wordt gemiddeld met ruim een vijf gewaardeerd. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de vindbaarheid van informatie op de website. Daarvoor is onder andere het aantal pagina’s op de website drastisch verminderd. Overigens wordt duidelijk uit de toelichting op de cijfers dat de waardering van de website niet altijd te maken heeft met de website zelf, maar met de beleidskeuzes waar de klant het niet mee eens is.
Informatiebeheer/Basisregistraties
De basis van de wettelijke, geografische basisregistraties is op orde en wordt inmiddels ontsloten via de website met een groeiend aantal kaartlagen, zoals kadastrale objecten, gemeentelijke eigendommen, wandelroutes, en rioleringsinformatie. De Geografische informatie systemen (GIS) hebben een definitieve plek gekregen in de gemeentelijke informatie architectuur. Na vier jaar opbouwen is de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) ‘kaart’ klaar en zijn we aangesloten op de landelijke voorziening.