3. Meedoen in Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
Bij Jeugdhulp en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stond 2016 voor een belangrijk deel in het teken van het verder inregelen van de decentralisatie en de gezamenlijke resultaatgerichte inkoop met de gemeenten in Noord- en Midden-Drenthe. Deze nieuwe manier van inkoop is gebeurd in goed overleg met zorgaanbieders. Tegelijkertijd kreeg de transformatie verder vorm waarbij een eerste verschuiving plaatsvond naar preventie en collectieve voorzieningen. Buurtteams kennen de wijken en worden gekend in de wijk. Dit maakt het mogelijk beter aan te sluiten bij de behoefte in de wijk. Vaart Welzijn heeft zich aangesloten bij Mijn Buurt Assen. Daarmee is de verbinding tussen welzijn en leefbaarheid versterkt.Financiële problemen zijn een belangrijke belemmering voor inwoners om maatschappelijk actief te zijn. Daarom hebben we onze inzet op het bestrijden en voorkomen van deze problemen versterkt. Met succes, want steeds meer inwoners weten de bestaande regelingen te vinden en te benutten. Ook de nieuwe aanpak van laaggeletterdheid is erop gericht maatschappelijke participatie te bevorderen.
Met het in gebruik nemen van een aantal sportvoorzieningen, zoals de wielerbaan en de topsporthal bij het Dr. Nassaucollege, beschikt Assen over een nog breder aanbod. Daarmee bieden we volop mogelijkheden aan breedtesporters en topsporters in Assen. Ook biedt dit kansen voor het organiseren van aansprekende sportevenementen.
Wat willen we bereiken
Transformatie
In 2015 heeft de gemeente er een flink aantal taken bijgekregen op het gebied van zorg en ondersteuning. Tegelijkertijd is sprake van een stevige bezuiniging. De gemeente garandeert de zorg voor de meest kwetsbare groepen. Niemand mag buiten de boot vallen. Om de zorg en ondersteuning voor kwetsbare groepen beschikbaar te houden maken we een beweging van intensieve naar lichtere en goedkopere vormen van zorg en ondersteuning. Ook zetten we meer in op preventie en op de eigen kracht en het sociaal netwerk van inwoners.
Wij vinden het belangrijk dat inwoners zorg en ondersteuning eenvoudig kunnen vinden en dat deze aansluit bij hun echte vraag. Onze inwoners mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Uitgangspunt daarbij is een integrale toegang voor betaalde zorg en ondersteuning als onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening.
Jeugdhulp
Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor een passend jeugdhulp aanbod. Voor Drenthe geldt voor jeugdhulp een financiële taakstelling van 20% per 2018. In de Jeugdzorg wordt daarom primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere en/of specialistische zorg. Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
De Wmo is bedoeld om inwoners in staat te stellen mee te doen aan de samenleving en gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een inwoner een vraag om ondersteuning heeft, brengt de gemeente samen met hem of haar de vraag integraal in kaart. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kunnen doen om de vraag op te lossen en wat er nodig is om de eigen kracht van inwoner en netwerk te versterken. De ondersteuning van de gemeente is daarbij aanvullend.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Om alle Assenaren mee te laten doen is het belangrijk dat inwoners zélf verantwoordelijkheid nemen en werken aan een actieve, bereidwillige samenleving. De gemeente stimuleert en faciliteert met ruimte, werkt aan het versterken van netwerken, het vernieuwen van de welzijnsaanpak en het ondersteunen van de inwoners. Hierdoor moet de gezamenlijke initiatiefkracht van inwoners in de stad toenemen.
Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Meedoen in financiële zin betekent dat wij uitsluiting door onvoldoende inkomen willen voorkomen, vooral van kinderen. We sturen op het beheersbaar houden van de kosten.
Sport
Voor het bewust maken van inwoners van mogelijkheden om hun gezondheid te bevorderen en sociaal en sportief te participeren kiezen we een rol op afstand. Uitvoering is aan externe organisaties. Wij zorgen dat verenigingen en de vele vrijwilligers hun ‘werk’ kunnen doen.
We zetten extra in op het verkleinen van gezondheidsachterstanden bij inwoners met een lage sociaal economische status.
De tarieven voor het huren van sportaccommodaties worden meer kostendekkend.
De ijsbaan van De Bonte Wever sluit in maart 2016. We faciliteren het particulier initiatief om een nieuwe ijsbaan in Assen te bouwen. Zodra er een plan ligt, kijken we of en in hoeverre we de realisatie kunnen ondersteunen.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Transformatie
Samenhang 3D’sVoor 2015 en 2016 is het Uitvoeringsprogramma 3D: transformatie is co-creatie opgesteld. Nagenoeg alle daarin opgenomen onderwerpen zijn uitgevoerd of in uitvoering. Eén majeur onderwerp vraagt nog aandacht: een integrale werkwijze en aanpak van dagbesteding. Hiermee is in 2016 een start gemaakt. Dagbesteding raakt de uitvoering van de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet en de Wet op het passend onderwijs. Vanuit het inzicht hoe er in Assen vanuit de verschillende wetten met dagbesteding wordt omgegaan, voeren we een aantal pilots uit om werkendeweg tot een integrale aanpak te komen voor de doelgroep met een verdiencapaciteit tot 30%.
Aanbesteding individueel maatwerk Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)/Beschermd Wonen
De gezamenlijke aanbesteding van het resultaatgerichte inkoopmodel voor de Jeugdwet en de Wmo (inclusief Beschermd Wonen) van de vijf gemeenten in Noord- en Midden-Drenthe (NMD) is afgerond. Voor zover de Aanbestedingswet hiervoor ruimte biedt, zijn zorgaanbieders nauw bij de aanbesteding betrokken. Over het aanbestedingsproces ontvangen we van hen positieve signalen. Het resultaatgerichte inkoopmodel zal nu verder ‘ingeregeld’ moeten worden.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Naast het al langer bestaande CEO Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moeten gemeenten vanaf 2016 ook een CEO Jeugd uitvoeren. In verband met privacy en anonieme jeugdzorg is er in de Jeugdhulpregio Drenthe voor gekozen hieraan in 2016 geen uitvoering te geven.
Monitor sociaal domein
Er is een traject gestart om de inhoud van de monitor sociaal domein te verbreden naar kwalitatieve informatie.
Herbeoordelingen
Bij de invoering van de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 hadden bestaande cliënten een overgangsrecht voor één jaar. Gelet op het aantal cliënten en vanwege zorgvuldigheid kozen we ervoor meer tijd te nemen voor de noodzakelijke herbeoordelingen. De herbeoordelingen PGB zijn voor 1 mei 2016 uitgevoerd. Per september zijn ook alle herbeoordelingen Zorg In Natura (ZIN) afgerond. De herbeoordelingen hebben vooral bij de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) tot lichtere vormen van Begeleiding en Beschermd Wonen geleid. Er is sprake van een beperkte verschuiving naar het eigen netwerk of naar voorliggende voorzieningen. Wel is er een verschuiving van Persoonsgebonden budget naar ZIN opgetreden.
Budgetten sociaal domein
De totale rijksbaten Sociaal Domein zijn ten opzichte van het jaar 2015 met ruim € 3,9 miljoen gedaald naar € 96,7 miljoen. Deze daling zit met name bij de rijksbaten WSW ad € 1 miljoen, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ad € 1,1 miljoen en Jeugd ad € 2,5 miljoen. Beschermd Wonen is met € 0,7 miljoen gestegen. De komende jaren gaan de totale rijksmiddelen verder dalen naar bijna € 93 miljoen in 2021. Ondanks deze daling zijn we in 2016 ruim binnen de beschikbare rijksmiddelen gebleven. Over het jaar 2016 wordt € 4,4 miljoen in het Gemeentelijk Sociaal Deelfonds gestort. Dit betreft Beschermd Wonen € 1,5 miljoen, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) € 2,2 miljoen, Jeugd € 0,6 miljoen, Participatiewet € 0,5 miljoen en bedrijfsvoering € - 0,2 miljoen. In het jaar 2016 hebben ook afrekeningen over het jaar 2015 plaatsgevonden. Dit heeft per saldo geresulteerd in een aanvullende storting in het Gemeentelijk Sociaal Deelfonds van € 6,2 miljoen. Dit betreft Beschermd Wonen € 1,8 miljoen, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) € 3,3 miljoen en Jeugd € 1,4 miljoen. De reserve bedroeg hierdoor eind 2016 € 12,6 miljoen, hetgeen € 5,8 miljoen meer is dan de door de raad afgesproken 10% van de totale transitiemiddelen.
Jeugdhulp
Verbinding en samenwerking
Met de NMD-aanbesteding voor Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is er per 1 januari 2017 een einde gekomen aan de inkoopsamenwerking Jeugdwet van de 12 Drentse gemeenten.
Pracht
In de samenwerking tussen de gemeenten en jeugdhulpaanbieders zijn we gestart met de werkgroep Pracht. Doel is om gezamenlijk te kijken hoe zorg in de hogere interventieniveaus meer passend is te maken en wat effectieve manieren van op- en afschalen zijn. Dit heeft geresulteerd in een overleg bij vastlopende casussen en het Casusoverleg Drenthe, waar moeilijk plaatsbare kinderen besproken worden en met zorgaanbieders naar een meer gezamenlijk aanbod gewerkt kan worden. Daarnaast is er een werkgroep voor het meer passend maken van het Drentse aanbod, het onderzoeken van hiaten en het bespreken van mogelijkheden tot uitbreiding van het Drentse aanbod.
Analyse cijfers jeugdhulp
Met de werkplaatsen jeugd hebben we een unieke werkwijze in gang gezet om de jeugdhulpcijfers te duiden. Professionals uit het jeugddomein en onderzoekers werken met ons samen. Toch blijkt het ook in deze samenstelling lastig om een eenduidig antwoord te formuleren. Jeugdprofessionals geven aan dat de samenwerking en afstemming in Assen goed op orde zijn. Jeugd is goed in beeld. Sommige netwerken en bijbehorende korte lijnen en doorverwijzing bestaan al lang (25 jaar). De risicofactoren hebben we goed in beeld. Landelijk benoemde risicofactoren zijn onder andere laag inkomen, armoede, laag opleidingsniveau van ouders en kinderen en komend uit eenoudergezin.
In Assen zien we ook een relatie tussen WMO-gebruik en jeugdzorg. Bij stapeling van genoemde factoren stijgt het risico. In samenspraak met de grootste jeugdzorgaanbieders gaan we de verwijzingen naar jeugdzorg verder analyseren.
Inventarisatie opvoedondersteuning Vaart
Via de opdracht aan Vaart hebben we een compleet beeld van preventieve activiteiten bij opvoedondersteuning. Stroomlijnen, vraag en aanbod afstemmen en regelen instroom is de volgende stap.
Inspecties op bezoek geweest
Tussen medio 2015 en medio 2016 hebben de samenwerkende inspecties een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van samenwerking van de diverse partijen binnen de jeugdhulpketen en de toeleiding naar passende hulp bij het signaleren van onveiligheid. Het rapport is in juli 2016 verschenen. Uit het rapport blijkt dat de gemeente Assen en de partijen in het sociaal domein aandacht hebben voor het signaleren van onveiligheid en de inzet van passende hulp. De bevlogenheid en veranderingsbereidheid van de professionals en de samenwerking binnen de keten zijn positief opgevallen.
Daarnaast zijn ook diverse verbeterpunten geconstateerd. Op de door de inspectie geconstateerde knelpunten zijn noodzakelijke acties in gang gezet.
Team Jeugd
Het team Jeugd bespreekt wekelijks aanmeldingen. Daarbij komen ook de zorgmeldingen van de politie aan de orde. Vaart, Veilig Thuis Drenthe (VTD), politie en GGD nemen deel aan dit overleg.
Op- en afschaling van voorliggend veld en zorgaanbieders vindt plaats in het Multi Disciplinair Overleg (MDO), waar Vaart, GGD en gedragswetenschapper van Accare aanschuiven.
Er is frequent contact met de buurtteams over af- en opschalingen. Aan elk buurtteam is een contactpersoon/casemanager verbonden.
Veilig Thuis Drenthe (VTD)
Door het grotere aantal meldingen bij Veilig Thuis, extra taken uit het landelijk Handelingsprotocol Veilig Thuis en het verbeterplan naar aanleiding van het verscherpt inspectietoezicht, was extra inzet op Veilig Thuis nodig. In 2016 bedroeg dit € 1,1 miljoen. Met de extra maatregelen heeft de inspectie het verscherpt toezicht ingetrokken.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Ambulante ondersteuning
Zoals verwacht is het gebruik van voorzieningen toegenomen. Dit heeft te maken met het gegeven dat de toelatingseisen voor andere voorzieningen buiten de gemeente strenger zijn geworden. Voor bepaalde voorzieningen van de gemeente, zoals verblijf Beschermd Wonen, sturen we waar mogelijk op afname. Dit kan betekenen dat inwoners meer ondersteuning thuis nodig hebben.
Beschermd wonen
In verband met het aflopende overgangsrecht is in 2016 met alle cliënten met een PGB Beschermd wonen gesproken (her-indicaties). Indien aan de orde heeft dit geresulteerd in vermindering van de ondersteuning en in een aantal gevallen ook in beëindiging ervan.
We participeren in het project ernstige psychische aandoeningen (EPA) Optimaal Leven. In dit project werken gemeenten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, huisartsen en cliëntorganisaties samen aan concepten om te komen tot verbetering van zorg voor cliënten met een ernstige psychiatrische aandoening. Dit door vanuit het perspectief van de cliënt te kijken welke zorg nodig is.
Huishoudelijke hulp
Op 18 mei 2016 heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) uitspraak gedaan in een aantal zaken over de huishoudelijke ondersteuning onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De CRvB heeft geoordeeld dat het mogelijk is de huishoudelijke ondersteuning via een algemene voorziening aan te bieden. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Naar aanleiding van de uitspraken is een addendum toegevoegd aan het Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)-contract voor huishoudelijke ondersteuning (HH2). De kostprijs voor de algemene voorziening is opgenomen in de verordening die de raad in december 2016 heeft vastgesteld.
Verbeterplan Maatschappelijke opvang
De ketenpartners hebben gezamenlijk voorstellen ontwikkeld om de volgende verbeteracties uit te voeren: Het instellen van een centraal coördinatiepunt waar kwetsbare inwoners worden geregistreerd, het stimuleren en faciliteren van de samenwerking tussen vrijwilligers en ketenpartners, de uitbreiding van het Noodfonds om doorstroom naar een woning te stimuleren en het realiseren van een gecombineerde dag- en nachtopvang
In oktober is een bijeenkomst georganiseerd door de ketenpartners voor alle gemeenten in de regio Assen, zodat de diensten en de betrokken kwetsbare doelgroep meer in beeld zijn bij de gemeenten.
Werkpro en Promens Care hebben samen het initiatief genomen om de functies van de jongerenopvang en de Kommarin te combineren op een locatie aan de Havenkade 18. Voor dit initiatief dient het gewenste pand verbouwd te worden. De bouwplannen zijn nu in voorbereiding.
Mantelzorg
Vanaf 2016 is de mantelzorgwaardering beschikbaar gesteld voor mantelzorgers. Daarvoor bieden lokale ondernemers producten aan. Er is een grote diversiteit aan aanbod. Iedere mantelzorger kan jaarlijks voor € 100 een waardering uitzoeken.
In 2016 is het Netwerk Informele Zorg in het leven geroepen. Dit netwerk bestaat uit partijen op het gebied van mantelzorg en vrijwillige zorg. Het eerste doel van het netwerk is de vorming van een visie op informele zorg.
Tot slot is er in het kader van goed werkgeverschap gewerkt aan bewustwording van mantelzorg binnen de gemeentelijke organisatie. Het doel is aandacht te vragen voor de combinatie van werk en mantelzorg. Met dit mantelzorgvriendelijke personeelsbeleid zijn we inmiddels erkend als ‘mantelzorgvriendelijke werkgever’.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Mijn Buurt Assen
In Assen Oost zijn de eerste fysieke resultaten van de samenwerking tussen Actium en gemeente zichtbaar in de nieuwbouw van woningen en de upgrade van de openbare ruimte. Dergelijke plannen zijn in 2016 ook in gang gezet voor de Lariks en de Oude Molenbuurt. Bewoners wordt gevraagd mee te denken over de transformatie in hun wijk. In de sociale ‘uitvoeringspoot’ van Mijn Buurt Assen zijn door bewoners leefbaarheidsprojecten opgezet. Denk bijvoorbeeld aan: Valkesteijn, buurtmoestuinen, hondenuitrenplek, buurtinformatie-centra.
Stimuleringsregeling (STILA)
Stichting Stimulering Leefbaarheid Assen heeft vooral ingezet op de optimalisering van het bewonerspanel, het belangrijkste instrument van de stichting. Er staat nu een enthousiast team. Er is gekozen voor de inzet van wijkambassadeurs die STILA een eigen gezicht moeten geven. Het doel is om vanuit die ambassadeurs te kennen en gekend te worden in de verschillende wijken zodat STILA weet wat er in de wijken leeft en wat behoeften zijn. Daarnaast is de inspiratiedag in juni een mooi middel gebleken om STILA bekendheid te geven en de verbinding tussen de partijen in de verschillende wijken te versterken.
Vaart Welzijn, Buurtteams
De vier Buurtteams hebben zich verder ontwikkeld in capaciteit en kennis. Uit de eerste jaarrapportage blijkt dat de inwoners de Buurtteams weten te vinden, zowel voor individuele ondersteuningsvragen als voor advies en informatie. Ook de inzet van collectieve acties door buurtteammedewerkers is toegenomen. Er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt met ketenpartners in de domeinen jeugd en veiligheid over af- en opschalen van casuïstiek. Voor het ondersteunen van hulpvragen van jongeren op scholen is een nieuwe methodiek gestart. Een eerste pilot geeft positieve resultaten te zien. Van de extra schoolmaatschappelijk werkers maakt het onderwijs goed gebruik. Met de aanpak van betalingsachterstanden is Vaart in het najaar gestart. De focus ligt op huurachterstanden. JongAssen! heeft een eigen budget gekregen voor scholing, onderzoek en PR. Sport wordt nu meer als middel dan als doel ingezet om de hulpvraag en behoefte van inwoners te achterhalen.
Sturing op de opdracht aan Vaart Welzijn heeft vorm gekregen door in gezamenlijkheid een jaarplan vast te stellen. Door de afspraken die zijn gemaakt over verantwoording bestaat er voor het eerst inzicht in hoe vaak en op welk leefdomein de buurtteams worden ingezet. Ook de ontwikkeling van de zelfredzaamheid van inwoners met een hulpvraag wordt sinds 2016 geregistreerd.
Asielzoekers en nieuwkomers
Verder lezen huisvesting statushouders >>
Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Gemeentelijke kredietbank (GKB)De kanteling in de klantbenadering heeft twee zijden. In de aanpak van schulden zien we meer effectiviteit door bijvoorbeeld de intake aan huis en de meer gespecialiseerde inrichting van de teams. Daarnaast is de tijd tussen de aanmelding en de intake in 2016 drastisch ingekort van vier weken naar zeven werkdagen. Tegelijkertijd zien we ook dat het proces naar een veranderde klantbenadering veel gevraagd heeft van medewerkers want tijdens de verandering ging het werk gewoon door.
In 2016 zijn gesprekken gevoerd over een eerste aanzet tot een prestatieovereenkomst voor 2017 waarin we meer op outcome (resultaat) en output (productie) willen gaan sturen. De dienstverlening van de GKB is een zogenaamde ‘openeinde regeling’, dat betekent dat de toegang niet op basis van het budget kan worden geweigerd. Het sturen op kostenbeheersing moet veel meer vanuit de werkprocessen en de inzet van personeel komen.
De samenwerking met Vaart, Werkplein Drentsche Aa (WPDA) en de vrijwilligersorganisaties loopt steeds beter en is in ontwikkeling. Zoals bijvoorbeeld bij de aanpak vroegsignalering betalingsachterstanden (de Vaart €rin) en het project Jong en Schulden.ArmoedebestrijdingDe uitvoering van het nieuwe armoedebeleid leidt tot een forse uitzetting. Er is veel meer gebruik gemaakt van de voorzieningen van de gemeente. Enerzijds komt dit door verruiming van de doelgroep (van 110% naar 120% van de bijstandsnorm), anderzijds door meer communicatie. Effect is met name te zien bij de meedoenregelingen en de collectieve ziektekostenverzekering. Het beroep op bijzondere bijstand is stabiel gebleven waarbij wel een verschuiving heeft plaatsgevonden naar kosten voor bewindvoering (toename).
Het preventieplan armoede en schulden 2016 is uitgevoerd en door een extern bureau op bereik en effectiviteit onderzocht. Het heeft geleid tot een geheel andere opzet en inzet van interventies. Het project Jong en Schulden voorziet in een behoefte en is voortgezet. Vroegsignalering heeft vorm gekregen met het project De Vaart €rin (aanpak betalingsachterstanden).
De organisaties die zich hebben ingezet voor de bestrijding van kinderarmoede, Stichting Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds hebben aanzienlijk meer kinderen bereikt dan in 2015: Stichting Leergeld 371 gezinnen en kinderen (116 in 2015); Jeugdsportfonds 173 kinderen (95 in 2015); Jeugdcultuurfonds 22 (5 in 2015).
Sport
Regeling Buurtsportcoaches
De landelijke regeling voor Buurtsportcoaches, onderdeel van de regeling Brede Impuls Combinatiefuncties, bood Assen de gelegenheid nog vier fte in te vullen. Die zijn in 2016 gerealiseerd, met cofinanciering vanuit het veld. De nieuwe Buurstsportcoaches zijn over verschillende organisaties verdeeld: Wielercentrum Noord, Promens Care en Van Boeijen (mensen met een licht verstandelijke beperking), GGZ (oGGZ) en Vaart (ouderen).
Accommodaties
In 2016 zijn twee bijzondere accommodaties in de gemeente Assen gerealiseerd.
Op 15 april is Wielercentrum Noord geopend. Het wielercentrum biedt plek aan diverse onderdelen van de fietssport en daarmee goede mogelijkheden voor zowel topsport als breedtesport.
Bij het Nassau College, afdeling Quintus is een nieuwe sporthal (Olympus) geopend, die ruimte biedt aan de Topsportfaciliteiten die het Nassau College biedt aan zijn topsportende leerlingen. Maar ook Asser verenigingen, met als hoofdgebruiker SUDOSA (volleybal), profiteren van deze hal.
Toeristisch Recreatieve Zone (TRZ)
De initiatiefnemer Volker Wessel/Koenen Bouw heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan het initiatief IceWorld, in combinatie met Terra Experience. Dit heeft geleid tot een subsidieaanvraag bij de provincie. Als gemeente hebben wij deze aanvraag ondersteund met een brief waarin het belang voor Drenthe en de ontwikkeling van de TRZ is weergegeven.
Olympia’s Tour heeft voor het tweede jaar achtereen een etappe in Assen afgewerkt. Ondanks een financiële tegenslag is de draad goed opgepakt door start en finish in samenwerking met het Nassau College vorm te geven. De Loopevenementen onder de vlag van AssenRuns groeien gestaag. Het totaal aantal deelnemers nadert de 4000, 7% meer dan het voorgaande jaar. De deelname aan de scholencompetitie is gestegen van 350 in 2015 naar 595 in 2016.
Stichting WK Wielrennen Noord Nederland
Vijf lokale overheden uit Drenthe en Groningen, waaronder de gemeente Assen, hebben medewerking verleend aan de vraag van Stichting Wielrennen Noord Nederland om te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is binnen afzienbare tijd (scope vijf jaar) het WK wielrennen naar Noord Nederland te halen.
Gezond in de stad (GIDS)
De volgende resultaten zijn behaald.
In kaart brengen van de bestaande preventieve activiteiten en leefstijlinterventies
Een uitgebreide inventarisatie heeft verduidelijking gebracht in de bestaande structuur. Er wordt nu binnen GIDS gewerkt aan een overzicht in de vorm van een sociale kaart op het gebied van Gezonde leefstijl.
Beoordeling of activiteiten en interventies in aanmerking komen voor GIDS
Binnen de uitvoeringsagenda GIDS zijn criteria opgesteld om van activiteiten en interventies te kunnen boordelen of ze kunnen participeren in het GIDS-programma. Aan enkele projecten, die in de lijn liggen van de uitvoeringsagenda, is geld beschikbaar gesteld.
Samenwerkingspartners
De uitvoeringsagenda Gezond in Assen zien we als een beweging: samen werken aan gezondheid van inwoners. We merken dat steeds meer organisaties GIDS kennen en willen aansluiten. De bijeenkomsten worden druk bezocht en we willen toewerken naar een platform om tenslotte een preventiecoalitie te kunnen vormen met zorgaanbieders, zorgverzekeraar en gemeente.
Verbindingen tussen nulde, eerste en tweede lijn
In de uitvoeringsagenda zijn we nadrukkelijk bezig op het terrein van jeugd met onder- of overgewicht en op het terrein van de integrale ouderenzorg om de verbindingen te leggen tussen nulde, eerste en tweede lijn. In bijeenkomsten zijn zorgprofessionals betrokken.
Daarnaast is zoals geschreven in 2016 de uitvoeringsagenda in gang gezet. Aan de onderstaande punten is gewerkt:
- Ketenaanpak overgewicht/ondergewicht en verslaving
- Gezondheidsactiviteiten door en voor jongeren
- Positief Opgroeien
- Participatie (meedoen)
- Ketenaanpak kwetsbare ouderen
Het belangrijkste resultaat is dat bij al deze initiatieven enthousiaste inwoners en zorgaanbieders elkaar hebben getroffen en aan de slag zijn gegaan om concrete activiteiten te verbinden aan deze onderwerpen.
Onderwijs
Verzelfstandiging Plateau
De verzelfstandiging van Plateau is per 1 januari 2016 ingegaan. De overgang is soepel verlopen. Plateau sluit naar verwachting het eerste jaar af met een lichte plus ten opzichte van een sluitende begroting.
Alles in 1-scholen
In 2015 heeft de gemeenteraad een principebesluit genomen over het ‘Beleidskader alles in 1-scholen’ waaronder de harmonisatie van de voorschoolse voorzieningen en de daarin opgenomen actiepunten. Samen met de partners uit het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen geven we de harmonisatie vorm. Wij krijgen daarbij ondersteuning van een externe procesbegeleider.
Internationale schakelklassen primair onderwijs (ISK PO)
De ISK PO is een voorziening in Assen waar 40 leerlingen les krijgen met veel aandacht voor de Nederlandse taal. De voorziening is ontstaan doordat interne begeleiders van individuele scholen zagen dat er op verschillende scholen leerlingen instroomden die het onderwijs in het Nederlands nog niet konden volgen. Christelijke onderwijsgroep (COG) Drenthe en Plateau hebben in samenwerking de ISK PO opgezet waar kinderen een jaar naartoe gaan om onderwijs te krijgen en het Nederlands te leren, zodat zij een goede start kunnen maken in het onderwijs. Na een jaar stromen zij uit naar regulier onderwijs of naar de internationale schakelklas van het voortgezet onderwijs. Deze voorziening is bijzonder in Nederland, omdat kinderen uit heel Assen eerst naar deze voorziening worden gestuurd door de scholen alvorens zij instromen in het regulier onderwijs.
Internationale schakelklassen voortgezet onderwijs
Het Dr. Nassau College verzorgt in Assen al vele jaren het onderwijs voor de internationale schakelklassen. Door de komst van veel nieuwkomers in 2015 en 2016, bleek de huisvesting te krap en is in mei 2016 een voormalige basisschool aan de Merwedestraat betrokken. De gemeente Assen heeft samen met de school fors geïnvesteerd in de huisvesting zodat die prima voldoet. Aan ruim honderd jongeren tussen de 12 en 18 jaar wordt onderwijs op niveau geleverd. De inspectie van het onderwijs heeft de school eind 2016 bezocht en liet zich zeer lovend uit over de kwaliteit van het onderwijs. Een resultaat om trots op te zijn.
Onderwijs asielzoekerscentrum (AZC)
Door de ingebruikname van het asielzoekerscentrum (AZC) Schepersmaat is Plateau een onderwijsvoorziening gestart voor basisschoolkinderen, De Feniks. Plateau is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs, maar heeft de Jade Zorggroep gekozen om het onderwijs voor deze specifieke doelgroep te verzorgen. De huisvesting is in eerste instantie gerealiseerd in het voormalige NAM-gebouw en op 1 juni 2016 is de school gestart met bijna 60 leerlingen.
Accommodaties
De multifunctionele accommodatie Assen-Oost is eind 2016 opgeleverd. De basisscholen Vredeveld en Regenboog en een groep van de Valkenhorst zijn er direct na de jaarwisseling met hun onderwijs gestart.
De herschikking van de scholen in Kloosterveen begon in 2016 vorm te krijgen. De nieuwbouw voor de Parel is na de herfstvakantie 2016 in gebruik genomen. Christelijke onderwijsgroep (COG) Drenthe heeft de plannen voor de vervangende nieuwbouw uitgewerkt en wil in 2017 starten met de bouw. Als de bouw wordt opgeleverd wordt de Boomgaard aangepast voor de huisvesting van de openbare basisschool Kloosterveen, waarna de noodlokalen voor het onderwijs worden verwijderd.
Huisvesting voortgezet onderwijs: de tweede fase van de nieuwbouw van Dr. Nassau College, locatie Quintus is in de zomer van 2016 opgeleverd. Daarmee is het proces van de herhuisvesting van het voortgezet onderwijs afgerond.
Renn 4 – Versterking Speciaal Onderwijs
Nadat de Atlas enige jaren terug gestart is in de tijdelijke locatie aan de Vivaldilaan 46 is eind 2016 de nieuwbouw aan de Treubstraat 2 opgeleverd. Een prachtig gebouw dat aansluit op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
Aanpak laaggeletterdheid
In december 2016 is, in samenwerking met een zestal maatschappelijke organisaties, een plan van aanpak ontwikkeld om het aantal laaggeletterden in Assen terug te dringen.
Het aantal mensen dat moeite heeft met lezen en schrijven groeit in Nederland. Dit heeft grote gevolgen voor het dagelijks leven. Laaggeletterden zijn minder zelfredzaam, minder sociaal actief en ze zijn vaker ziek dan geletterden. Uit onderzoek blijkt dat taalscholing niet alleen taalvaardiger maakt, maar ook gelukkiger. De Asser ambitie is om in 2020 in totaal 600 laaggeletterden bereikt te hebben, dat is 10% van het huidige aantal. Het plan van aanpak beschrijft activiteiten om tot een betere signalering en doorverwijzing te komen en daarmee tot een groter bereik.